18 september firas World Cleanup Day, en möjlighet att uppleva Estlands orörda natur

Källa: Stina Kase

24.08.2021

Mer än hälften av Estlands landyta består av orörd natur och så vill man bevara den. Den 18 september arrangeras det internationella initiativet World Cleanup Day, som har sina rötter i Estland och som varje år förenar över 20 miljoner människor i drygt 180 länder för att gemensamt göra en insats för vår miljö.

World Cleanup Day har sina rötter i den estländska, icke-statliga organisationen ’Let’s Do It!’ som år 2008 samlade 50 000 människor, som på under 5 timmar städade hela landet från nedskräpning. Tio år senare startades den officiella internationella World Cleanup Day, som vi känner till idag.

För estländare begränsas inte hemmet av fyra väggar. Naturen runt omkring är en stor och betydelsefull del av livet och vardagen. Möjligheten till utomhusaktiviteter, att plocka vilt växande råvaror och rätten att röra sig fritt över stock och sten (Allemansrätten) är essentiella faktorer för ett bra liv i Estland.

Estland erbjuder svårslagen natur och möjligheten att ta del av denna på många olika sätt. För att säkerställa att vi bevarar dessa ovärderliga miljöer, kan man delta i World Cleanup Day och gör skillnad. Anmälan görs här.

Att uppleva ett land genom dess natur

Turismen är en av världens snabbast växande branscher och naturturismen är det segment som ökar mest i popularitet. Intresset för naturupplevelser, miljö- och hållbarhetsfrågor har förstärkts ytterligare under pandemin, då många söker mer avskilda platser att vara på. Med en befolkning på endast 1,3 miljoner människor är befolkningstätheten i vissa estländska regioner endast 6,5 invånare per kvadratkilometer, vilket gör landet till ett perfekt resmål för många i dessa tider. Drygt hälften av Estlands landyta är täckt av orörda naturmiljöer såsom skog, myrar och hedar. Landet har sex nationalparker och en 3794 lång kuststräcka som används för både för nytta och nöje. Det är alltså inte förvånande att estländarna är måna och tar väl hand om dessa miljöer.

Naturens helande krafter

Under semestern söker de allra flesta efter avkoppling och i Estland finns många sätt att varva ner på. Campingsemester, kanotpaddling eller vandring – oavsett vad man föredrar kan man vara säker på att Estlands natur och rena luft gör sitt. Estland har ett stort nätverk av vandringsleder i olika typer av miljöer – i allt från skog till myr. Den längsta, Oandu – Ikla, är hela 370 km lång och sträcker sig förbi otroliga vyer.

Cykelsemestra i Estland

Estland erbjuder goda möjligheter för den cykelintresserade. Nyligen har Estlands nationella turismorganisation, med hjälp av matematikern och cykelfrämjaren Rein Lepik, tagit fram en digital cykelkarta som täcker samtliga av landets cykelrutter. Det finns över 70 olika rutter med en totalsträcka på hela 6500 kilometer. En av de längsta och kanske finaste är den vid namn EuroVelo10 som med sina 981 kilometer tar en från den lettiska gränsen i söder ända till den ryska gränsen i nordöst. Cykelkartan gör det möjligt att välja rutt baserat på svårighetsgrad, vägens egenskaper och terräng. Dessutom visar kartan hur man reser till cykelrutten via bil eller tåg. Notera att cykelkartan inte visar cykelbanor i städer utan fokuserar på cykelrutter på landsbygden. Däremot kan vissa sträckor delvis passera genom städer, då dessa rutter tar en från stad till landsbygd eller igenom dem. Vill man uppleva estländska stadsmiljöer från cykelsadeln är detta också möjligt. Det finns flertalet urbana guidade cykelturer där man kan uppleva en stads bästa restauranger, boenden, sevärdheter och evenemang.

Om Visit Estonia

Visit Estonia har ett uppdrag att inspirera världsresenärer att upptäcka en av Europas bäst bevarade hemligheter - en plats där Norden, Baltikum och Ryssland smälter samman. En nation som har tagit det bästa ur varje kapitel för att skriva sin egen unika historia. Idag fokuserar Visit Estonia på emotionell, upplevelsebaserad storytelling för att säkra en djupare koppling till sin publik. Turistorganisationen talar direkt till de med en passion för natur, kultur och mat för att visa vad nationen har att erbjuda.

Detta projekt är i samarbete med Visit Estonia och finansieras av Europeiska unionens europeiska regional.