Fem unika spaupplevelser i Estland för Alla hjärtans dag

Källa: Swissotel Tallinn Pürovel Spa

03.02.2022

Skäm bort dig själv och din partner med en weekend av lyxiga och avkopplande spaupplevelser i vårt grannland Estland. Den estländska spakulturen har anor som sträcker sig tillbaka till tsartiden och idag finns över hundra spa- och bastuanläggningar och behandlingar i världsklass.

YouGov, har på uppdrag av Visit Estonia, genomfört en undersökning som visar att 52 procent av svenskarna vill resa utomlands tillsammans med sin partner. Vidare framgår det att hela 56 procent anger avkoppling som den främsta reseanledningen.* En restid på endast en timme med flyg mellan Stockholm och Tallinn gör Estland till en lättåtkomlig och bekväm destination för ressugna svenskar. Varför inte överraska med en romantisk weekend eller fira Alla hjärtans dag på bästa sätt, genom att boka en sparesa till Estland för några dagars avslappning på tumanhand.

Nedan listar vi fem spaupplevelser utöver det vanliga:

Pürovel Spa i Tallinn

På hotell Swissôtels elfte våning ligger spaavdelningen Pürovel Spa. Här kan den som längtar efter en stunds avslappning varva ner i spaets pooler, bastu och ta del av diverse behandlingar, med en fantastisk utsikt över Tallinns medeltida kvarter.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/purovel-spa-sport-i-swissôtel-tallinn-hotell

Hedon Spa Hotell i Pärnu

Vid havet i Pärnu ligger Hedon Spa Hotel. Här kan gäster avnjuta ett modernt spa i den historiska lerbadsbyggnaden, som öppnades redan år 1838. Den nuvarande byggnaden har funnits sedan 1927. Exempel på behandlingar är den avkopplande balinesiska och japanska massagen.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/hedon-spa-hotel-spahotell

Kubija Spa i Võru

För bastuentusiasten är ett besök på Kubija Spa det perfekta alternativet. Prova på Võrujas traditionella rökbastu, som har kommit med på UNESCO:s lista över immateriellt kulturarv, eller arom-, enbärs- och saltbastu. Det finns även flera pooler för den som känner för ett svalkande dopp.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/spa-och-bastucentret-av-kubija-hotell

Vihula Eko-Spa i Tallinn

Detta spahotell ligger i framkant gällande sitt miljöarbete och de gröna värderingarna reflekteras både i behandlingar, mat och logi. På spaavdelningen kan den som vill avnjuta allt från unika kroppsbehandling med choklad till rengörande behandlingar med olika teer. Även här kan gäster koppla av i pooler och bastubad.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/vihula-manor-country-club-spa

Saka Manor i Saka

Denna herrgård historia sträcker sig långt tillbaka till medeltiden men den nuvarande byggnaden har funnits sedan mitten av 1800-talet. Här finns tre olika boendealternativ: det gamla herrgårdshuset, ett nyare hotell eller ett vakttorn vid havet. Spaet består av sju behandlingsrum, tre typer av bastubad – däribland finsk bastu, samt pool.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/saka-herrgards-wellness-spa

* Undersökningen är utförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Visit Estonia. Resultatet utgörs av ett nationellt representativt genomsnitt av 1015 svenskar i åldern 18-79 år som angett att de vill resa utomlands under 2021-2023. Undersökningen genomfördes 17-23 september 2021.

Alla bosatta i EU- och Schengenländer är välkomna att resa in till Estland. Vaccinationsintyg eller negativt PCR-test, är ett krav för inresa. Här finns all uppdaterad, relevant information för dig som vill resa till Estland.

Om Visit Estonia

Visit Estonia har ett uppdrag att inspirera världsresenärer att upptäcka en av Europas bäst bevarade hemligheter – en plats där Norden, Baltikum och Ryssland smälter samman. En nation som har tagit det bästa ur varje kapitel för att skriva sin egen unika historia. Idag fokuserar Visit Estonia på emotionell, upplevelsebaserad storytelling för att säkra en djupare koppling till sin publik. Turistorganisationen talar direkt till de med en passion för natur, kultur och mat för att visa vad nationen har att erbjuda.