Kvinnorna som driver Estlands turismnäring framåt

Källa: Angelica Udeküll

08.03.2022

Estland är ett resmål som bjuder in till unika upplevelser inom kultur, natur och gastronomi. Bakom flera av landets dragplåster, däribland Tallinns hippaste område Telliskivi Creative City och populära Restaurant Wicca, står kvinnorna som gemensamt bidragit till landets turismnäring.

Med drygt 2 miljoner utländska besökare varje år är Estland ett förhållandevis outforskat land. Men inte desto mindre en destination med mycket att uppleva. Dess mat, kultur och natur är samtliga goda anledningar till att boka en resa hit. Men det är inte bara de förutsättningar som Estland har, som bidrar till Estland som ett attraktivt besöksmål.

Estland är ett land rikt på historia, kulturarv och en unik naturmiljö men vi hade inte varit den destination vi är idag om det inte vore för de personer som tillvaratar och driver på utvecklingen. Av dessa finns flera starka kvinnliga profiler som vi gärna vill tacka”, säger Liina Maria Lepik, Director på Estonia Tourist Board.

Nedan listas fyra kvinnor som alla är goda exempel på personer som bidragit till att utveckla Estland som besöksmål inom områdena gastronomi, kultur och teknologi.

Upplev en bit av Astrid Lindgrens värld på Ilons Sagoland

På Estlands västkust ligger den sagolika staden Hapsal, som taget ur en av Astrid Lindgrens berättelser. Ett stenkast från havet reser sig en medeltida borg som för tankarna till Mattisborgen i Ronja Rövardotter och utanför dess murar samsas små färgglada trähus och körsbärsträd om vartannat. Ett besök i Hapsal är som att kliva in i Madickens, Bullerbyns eller Bröderna Lejonhjärtas värld. Ilon Wikland, som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker, har nämligen vuxit upp här och hämtat inspiration från sin barndomsstad.

Hapsal är även känt som en av Estlands främsta sommarstäder då kurorten är omgiven av hav och vidsträckta sandstränder. Ilon Wikland bodde i Hapsal tillsammans med sina farföräldrar tills hon flydde till Sverige år 1944, då 14 år gammal. År 2006 invigdes Ilons Sagoland, nära hennes farföräldrars hem i Hapsal. Ilons Sagoland verkar både som ett museum samt ett pyssel- och upplevelsecentrum. Besökare kan bland annat ta del av Ilon Wiklands originalillustrationer i utställningssalen, göra egna teckningar i galleriet och snickra i hantverksboden.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/ilons-underland

Anu Talis bidrag till den estländska musikscenen

Estland pulserar praktiskt taget av musik – landet nådde sin självständighet med den så kallade sjungande revolutionen och är även hem till Arvo Pärt, världens mest spelade levande kompositör. Det är även den internationellt erkände dirigenten Anu Talis hemland. Hon har tillsammans med sin tvillingsyster grundat Nordic Symphony Orchestra som förenar musiker världen över och idag består orkestern av medlemmar från femton olika länder. Anu Tali har, bland flera andra utmärkelser, vunnit Estlands kulturpris och hyllas för att hon sprider estnisk musik internationellt. Hon syns regelbundet uppträda med orkestrar runt om i världen och har bland annat dirigerat Sveriges Radios Symfoniorkester samt Göteborgs Symfoniorkester.

I Estland arrangeras årligen hundratals musikfestivaler inom olika genrer och huvudstaden Tallinn har i år prisats för sitt starka musikengagemang och tilldelats titeln UNESCO City of Music. För den som vill uppleva en liten del av Estlands musikscen arrangeras i år, bland mycket annat, Tallinn Music Week i början av maj, som är en av Nordens och Baltikums största musikfestivaler.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/tallinn-music-week-2

På svenskägda LaSpa står Angelica Udeküll för maten

Omgivet av tallskog och endast ett stenkast från havet, ligger spahotellet LaSpa i den estländska staden Laulasmaa, 38 kilometer från Tallinn. LaSpa ägs av det svenska paret Anna Elam och Peter Elam Håkansson och är känt för sina vackra omgivningar, den moderna spaanläggningen NAUDI och inte minst för sin prisbelönta gourmetrestaurang Wicca. Köket är under ledning av den erkända kocken och TV-profilen Angelica Udeküll, som, likt vår egen Mat-Tina, syns i rutan i sitt eget matprogram.

På Wicca använder man ekologiska råvaror för att kombinera traditionella nordiska smaker tillsammans med de senaste trenderna inom gastronomi och utgör, tillsammans med spaanläggningen och hotellet, ett populärt besöksmål för gastronomi-, spa- och naturentusiaster, inte minst tack vare Angelica Udeküll.

Läs mer: www.visitestonia.com/sv/hotell-laspa-laulasmaa

Tallinns hippaste område väcktes till liv med hjälp av start-up

Som medgrundare och operativ chef av Tallinnbaserade LIFT99, verkar estländska Elise Sass är coach- och vägledningsexpert för start-ups. LIFT99 är ett teknikföretag vars syfte är att föra samman olika start-ups, främja gemenskap och delad kunskap. De bygger mjukvara för att möjliggöra kompetensdelning för dagens och framtidens entreprenörer. Företaget förvaltar kontorskollektiv i det hippa området Telliskivi Creative City i Tallinn och det var även i dessa lokaler det numera internationella mobilitetsföretaget Bolt startade sin verksamhet. Idag är Bolt verksamma i över 300 städer och 45 länder i Afrika, Asien, Latinamerika och Europa, däribland Sverige.

När LIFT99 startade sin verksamhet i en tom industrilokal i Telliskivi Creative City hade området sedan länge varit försummat. Idag, tack vare LIFT99:s drivkraft, är det numera livliga Telliskivi Creative City känt som stadens centrum för kulturupplevelser och färgsprakande storstadsliv. En av de första restaurangerna att öppna i området var populära F-Hoone och idag ligger här även bränneriet Juniperium, som tillverkar Estlands mest prisbelönta gin samt det nytänkande Nudist Winery, som inte tillverkar vin av druvor utan av annan frukt, bär och till och med grönsaker. I hjärtat av Telliskivi Creative City ligger Fotografiska, som är den första utländska filialen till den konsthall vi så väl känner till i Stockholm.

Läs mer: https://www.visitestonia.com/sv/semestermal-i-estland/tallinn/telliskivi-kreativa-city

Alla bosatta i EU- och Schengenländer är välkomna att resa in till Estland. Vaccinationsintyg eller negativt PCR-test, är ett krav för inresa. Härfinns all uppdaterad, relevant information för dig som vill resa till Estland.