En resa, tre prisklasser – weekendguiden till Tallinns dolda pärlor

Källa: Rasmus Jurkatam

18.10.2021

Mörkret är på intåg, höstlovet står runt knuten och svenskarna har sedan en tid tillbaka börjat boka säsongens resor. En ny undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Visit Estonia, visar att hösten är den tid på året då svenskarna helst väljer att åka på weekendresor.

Nya siffror visar att svenskar i hög grad vill åka på weekendresor och hela 55 procent vill göra detta under månaderna september – oktober. Undersökningen, som utförts av YouGov på uppdrag av Visit Estonia, utgår ifrån ett nationellt, representativt genomsnitt och visar även att 50 procent av svenskarna vill uppleva god mat och dryck under resan och 33 procent söker kulturella upplevelser.

Vi har länge satsat på att lyfta Tallinn som en weekenddestination gentemot den svenska marknaden och de undersökningsresultat vi nu fått är ett facit på att vi lagt vårt fokus rätt. Vi ser fram emot att visa de svenska besökarna allt vad Tallinn har att erbjuda i form av mat-, boende- och kulturupplevelser”, säger Liina Maria Lepik, Director på Estonia Tourist Board.

Tallinn, som enbart ligger en båttur alternativt en timmes flyg från Stockholm, är en relativt okänd destination för de flesta svenskar. Vad finns egentligen att uppleva i Estlands huvudstad? Utifrån den nygjorda undersökningen som belyser vad svenskar vill uppleva under sin weekendresa har Visit Estonia sammanställt den ultimata cityguiden till Tallinn, för tre olika plånböcker.

Budget

BO

Hotel Citybox Tallinn är ett centralt beläget, stilrent och skandinaviskt inrett hotell för den som vill använda reskassan på annat än just boendet. Citybox är ett självservicehotell, vilket innebär att gästen själv sköter bokning, betalning samt in- och utcheckning. Här flera olika rumstyper för att tillgodose allas behov – från den priskänslige hotellgästen till övernattaren som är villig att betala lite mer för några kvadratmeter extra.

ÄTA

Populära F-Hoone är restaurangen för den som vill uppleva en del av det trendiga Telliskivi Creative City. Restaurangen ligger nämligen i en av områdets gamla industrilokaler, byggt omkring sekelskiftet. I råa men stämningsfulla miljöer, bjuds gästen på opretentiös och vällagad mat.

GÖRA

Att resa med en begränsad budget behöver inte utesluta fantastiska upplevelser. Besök utsiktsplatserna Patkuli och Kohtuosa som ligger i en av stadens äldsta stadsdelar eller ta en åktur i pariserhjulet SkyWheel och njut av att blicka ut över Tallinns takåsar.

I det hippa industriområdet Telliskivi Creative City samsas mikrobryggerier, startups samt konstgallerier och enbart en promansträcka bort ligger den ortodoxa Alexander Nevskij-katedralen, som stod klart år 1900 under tiden då Estland tillhörde det ryska tsarriket. Efter en helg av många intryck är en tur i den lummiga Kadriorg-parken på sin plats.

Medel

BO

På det fyrstjärniga Hestia Hotel Kentmanni, som ligger i före detta Harju Domstolsbyggnad, bor man tjusigt och kan välja mellan totalt 92 rum. För den som önskar utsikt över Tallinn, finns sviter med privata takterrasser. Hotellet erbjuder även sina gäster åtgång till spa, bastu och gym.

ÄTA

Restaurang Tuljak ligger i ett hus uppfört under 1960-talets Sovjet och har sedan dess genomgått en stor förvandling. Idag kan gästen njuta av de vackra omgivningarna, där den gamla utomhusterassen och poolen återställts till sin forna glans, inredningen är ny och smakfullt modern. Restaurangens meny går i samma linje - här bjuds det på traditionella rätter såsom färskfångad strömming och den estländska desserten konjaksrulle i ny, fräsch tappning.

GÖRA

Mitt i det populära området Telliskivi ligger Estlands Fotografiska, syster till den konsthall i Stockholm som vi så väl känner. Njut av fotokonst, design, evenemang, god mat och sociala möten. Ytterligare ett populärt alternativ för den konstintresserade är KUMU, en del av Estlands Konstmuseum. Museet öppnade 2006 och till samlingen hör både klassiska alster från 1700-talet och samtida verk.

Mitt i det medeltida gamla stan står museet och besökscentret Tjocka Margareta stolt. Byggnaden tillhör UNESCO:s kulturarvslista och museet behandlar allt från Estlands sjöfartshistoria till dagens färjetrafik. Efter att ha strosat runt på några av Tallinns alla konsthallar och museum är det dags för frisk luft och återhämtning för att runda av helgen. Spa, wellness och bastubad är en stor del av den estländska kulturen. Hos Iglupark, beläget i hamnområdet Noblessner, får gästen en helt unik bastuupplevelse i de specialdesignade träigloos som står uppradade längs vattnet.

Lyx

BO

Hilton Tallinn Park Hotel är ett av den estländska huvudstaden mest exklusiva hotell. I hjärtat av Tallinn bor man här med utsikt över den gamla staden och hamnområdet. Hotellet har en egen spaavdelning, inomhusbassäng, ett fitnesscenter samt flera terrasser. Dessutom kan gästen såväl som den förbipasserande avnjuta en middag på hotellets egen stämningsfulla köttrestaurang, The Able Butcher.

ÄTA

Ute i det populära hamnområdet Noblessner ligger Matthias Diethers restaurang 180 °. Diether, som tilldelats en Michelinstjärna, bjuder på exklusiv fine dining där råvarorna står i fokus utan överflödiga komponenter eller tillsatser. Med utsikt över hamnen och havet får gästen avnjuta en 6-rättersmeny som lagas i det öppna köket.

GÖRA

En shoppingupplevelse “extra allt” får du hos exklusiva Amanjeda Gallery Boutique. Butiken förser sina kunder med plagg från Estland och Italien, för både män och kvinnor, i skräddat snitt och av bästa kvalitet.

Den ultimata, lyxiga weekendresan till Tallinn bör innehålla spaupplevelser. Avsluta shoppingrundan och helgen med ett besök på en av stadens bästa spaanläggningar – Telegraaf Spaa. Här njuter du av svalkande bad och avslappnande behandlingar såsom massage, ansiktsbehandlingar och manikyr.

* Undersökningen är utförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Visit Estonia. Resultatet utgörs av ett nationellt representativt genomsnitt av 1015 svenskar i åldern 18-79 år som angett att de vill resa utomlands under 2021-2023. Undersökningen genomfördes 17-23 september 2021.

Alla bosatta i EU- och Schengenländer är välkomna att resa in till Estland. Vaccinationsintyg eller negativt PCR-test, är ett krav för inresa. Vaccinationsintyg eller negativt PCR-test, är ett krav. Här finns all uppdaterad, relevant information för dig som vill resa till Estland.

Om Visit Estonia

Visit Estonia har ett uppdrag att inspirera världsresenärer att upptäcka en av Europas bäst bevarade hemligheter - en plats där Norden, Baltikum och Ryssland smälter samman. En nation som har tagit det bästa ur varje kapitel för att skriva sin egen unika historia. Idag fokuserar Visit Estonia på emotionell, upplevelsebaserad storytelling för att säkra en djupare koppling till sin publik. Turistorganisationen talar direkt till de med en passion för natur, kultur och mat för att visa vad nationen har att erbjuda.